20 jaar in taart gebracht

Vanmorgen zei iemand tegen mij iets in de aard van :”Ik nu bijna twintig, dus wat stelt een jaar voor? Als mijn leven een taart was is het maar een zeer klein spietje ervan”.

Mezelf bedenkend dat dit een waarheid als een koe is heb ik daarstraks dan maar een taartdiagram gemaakt van hoeveel procent een twintigjarige aan bepaalde dingen heeft gespendeerd in zijn luttele bestaan.

Samen met een tabel met het aantal uren en aantal dagen dat dit duurde. Te vinden onder het taartdiagram.

Hoe ik aan deze cijfers kom vindt u onderaan de tabel.

De tabel

Hoe kom ik nu aan deze dingen?

in twintig jaar zitten 7300 dagen van 24 uur welteverstaan oftewel 175200 uren

Voor de nonverstaanders (zoals degene waarvan de uitspraak kwam) een dag in de tabel staat voor een tijdspanne van 24 uur en dus niet voor een gewone dag als ik dus zeg 3 dagen school dan bedoel ik dus 3 volle dagen of met andere woorden 24*3=72 uren.

Slapen:

8 uur per dag elke dag dus 7300*8=58700 uren of 2446 dagen. Om het aantal dagen te vinden moet je namelijk het aantal uren delen door 24 ik doe het voor slapen 1 keer maar voor de rest van de onderwerpen laat ik deze ietwat nutteloze bewerking achterwege.

Eten:

2 uur per dag elke dag dus 7300*8=58700 uren.

School:

Er zijn 52 weken in een jaar waarvan we er meestal 8 weken zomervakantie hebben en voor de rest nog 6 weken andere vakanties. Er blijven dus nog 38 effectieve schoolweken over waarvan er altijd twee dagen weekend zijn. Een gemiddelde schooldag duur 7 uur en we gaan naar school vanaf ons 2,5 jaar , dus 17,5 jaar als we twintig zijn. De berekening gaat dus als volgt:

38weken*5dagen=190 lesdagen per jaar 190*7=1330 uur per jaar les 1330*17,5=23275 uren!!!

Lichaamsverzorging:

De gemiddelde vlaming douchet zich om de twee dagen een half uur ,wat neer komt op een kwartier per dag. Reken daar nog eens 15 minuten tandenpoetsen, 15 minuten voor de spiegel staan en een kwartier andere dingen zoals shminken dan komen we aan een uur per dag. Dit 7300 dagen geeft 1*7300=7300 uren.

Sociale contacten:

Onder sociale contacten versta ik het plezier maken met vrienden en kennissen. Volgens de statistieken doen we dit ongeveer 1,2 uur per dag wat dus de berekening 1,2*7300=8760 uren geeft.

Babbelen:

Volgens diezelfde statistieken babbelen en telefoneren we maar een kwartier per dag, spijtig genoeg gaan die statistieken niet enkel over tieners en kinderen die duidelijk veel meer te zeggen hebben. Ik reken dus 3 kwartier per dag wat neerkomt op 0,75h*7300=5475.

Sport

15 minuten per dag ==> 0,25*7300=1825 uren

Hobbies:

gemiddeld hebben kinderen 1 hobby die ze ongeveer twee keer in de week een uur en drie kwartier aan spenderen, dus 30 minuten per dag. Dit geeft 0,5*7300=3650 uren op twintig jaar.

TV kijken:

We kijken teveel TV dat is duidelijk , zo’n 2 uur per dag. Maar omdat ik mij moeilijk kan voorstellen dat iedereen elke dag naar TV kijkt gedurende het hele jaar heb ik gerekend dat we ongeveer 300 dagen per jaar TV kijken(ik rekende eveneens met dit cijfer bij het aantal dagen computer) dat komt dus op 2*300*20jaar=12000 uren!!

Computer:

cfr. TV 1 uur per dag vanaf je 12de dus 2*300*8=2400 uren.

Muziek beluisteren:

20 minuten per dag en hiermee bedoel ik het bewust naar muziek luisteren zonder iets anders te doen gerekend vanaf je 5 jaar bent dat geeft als uitkomst: 0,33*15*365=1806

Cultuur:

volgens een studie doen we zeer veel aan cultuur, zeker een uur en tien minuten per week, nu ga ik volgens mij nog wel regelmatig naar tentoonstellingen en toneelvoorstellingen maar ik kom toch zeker niet aan een uur per week denk ik. Maar alles voor de statistieken he, dat geeft dus 10 minuten per dag==>0,1666*15(wederom gerekend vanaf je vijfde jaar)*365=912 uren.

Uitgaan

Gerekend dat je vanaf je zestiende een keer om de twee weken uitgaat en dit vier uur lang geeft dit 5jaar*25keer*4uur=500uren.

Werken voor school thuis:

Een half uurtje per dag met weekends inbegrepen (volgens sommige leerkrachten zou dit veel meer moeten zijn maar de leerlingen die dit doen zijn eerder zeldzaam). Dus geeft dat 0,5*266*17,5=2327uren.

Wachten:

Tot mijn grote verbazing wachten we elke dag maar een kwartiertje op vanalles en nog wat , ik ging ervan uit dat dat veel langer was maar bijna alle statistieken bevestigen mijn ongelijk. Als we dan denken dat een baby niet echt iets heeft om op te wachten en dat hij pas kan wachten vanaf hij op school zit ( wachten op de mama die hem komt halen, wachten op zijn nieuwe knuffel enzo…) rekenen we 0,25*365*17,5=1596uren.

Vakantiejob:

Niet iedereen doet een vakantiejob maar we gaan ervan uit dat een heel deel onder de twintig jarigen dit toch al eens hebben gedaan. Vanaf je zestiende zo een vier keer een kleine maand. 32 uur werken per week 4 weken. Ik weet dat dit cijfer redelijk overdreven is maar het rekende nu eenmaal makkelijk.

dit geeft dus Ongeveer 500 uren vakantiewerk.

Lummelen:

Om dit gegeven te berekenen heb ik alle andere uren opgeteld en ze afgetrokken van 7300 wat neerkwam op 7300-6050=1250 dagen oftwel 29991 uren. Ik moet wel ruiterlijk toegeven dat dingen zoals een lief hebben en je verplaatsen hier ook bij horen.Hierover waren ofwel geen deftige statistieken te vinden ofwel waren ze onduidelijk. Trouwens bij je lief hangen is toch ook maar wat lummelen en je verplaatsen is wat lummelen van de ene kant naar de andere niet?

Voila tot zover mijn studie over 20 jaar leven in 1 taart. De meeste info haalde ik uit deze publicatie en voor de rest surfte ik wat op google en gebruikte ik mijn gezond verstand.

Tot de volgende

Uw blogger

~ door hoofdtelefoon op maart 15, 2007.

Eén reactie to “20 jaar in taart gebracht”

  1. […] ook al mooi is(losse getallekes uit het niets doen opdoemen was vroeger mijn specialiteit, bekijk deze post maar eens). Dan zou dit betekenen dat je 100 mensen kent die op hun beurt allemaal honderd mensen […]

Geef een reactie

 
