Aap+pijl+mechanica

Wel wel, ik zal op mijn analytics pagina dat iemand met die zoekterm op mijn blog terecht is gekomen.
Dit kan niet anders zijn dan dat dat iemand van mijn school is die les heeft van dezelfde leraar mechanica als ik.
Ik kreeg namelijk een jaar geleden ook deze vraag:

“een aap hangt in een boom , jij als jager schiet met een pijl naar de aap, als de aap net valt als je schiet , waar raak je hem dan?”

mogelijke antwoorden

-onder het hart

-boven het hart

-in het hart

-ik weet het niet

En maakter er deze bedenking over…
Die ik hier met plezier nog eens deel , dus studenten van denayer die opzoek zijn naar
“juiste antwoorden test mechanica eerste jaar tweede semester denayer”
kunnen hier terecht.

natuurlijk zou ik weet het niet een juist antwoord zijn en zou je dus daarvoor al je punten moeten krijgen.

Tenzij je het wel weet natuurlijk , maar wie kan nu controleren of je iets weet of niet weet ?

Spijtig genoeg zit de wereld zo niet in elkaar.
Want voor het antwoord “ik weet het niet” kreeg je geen punten naar het schijnt.
Toch kwamen er bij deze vraag heel wat bedenkingen bij mij op.

Mijn eerste bedenking was:

Hing de aap met zijn handen of met zijn staart in de boom?

Dit is toch wel redelijk belangrijk om te weten denk ik want als hij valt als hij met zij staart in de boom hangt raak je hem uiteraard net op de omgekeerde plaats als dat hij met zijn poten aan de tak zou zwieren.
Een tweede overpeinzing die mijn hoofd doorging was welk soort aap het was.

Want zeg nu zelf, een gorrilla zal toch wel veel sneller vallen dan een oenka of gibbon, vermits ze allen met een valversnelling van 9,81 meter per seconde zouden vallen.

en natuurlijk van hoe hoog vallen ze?
Ik ben het eens allemaal gaan uitzoeken en vond dat de gemiddelde oerwoudboom zo’n dertig meter hoog is .

Stel dat de aap op een kleine hoogte zat, pakweg een twintig meter en dat hij valt met een valversnelling van 9,81 meter per seconde dan zou hij dus afhankelijk van zijn gewicht na een bepaalde tijd de grond raken.

Tenzij het zo een vliegaap is natuurlijk maar dat zou ons te ver brengen…

Apen wegen tussen de 500 gram en de 200 kilogram las ik ergens

stel dat we de grootste exemplaren eruit zouden laten om een beter schifting te maken dan zou de gemiddelde aap dus iets van een 50 kilo wegen.

Vermits F=m.a zal de kracht waarmee de aap tegen de oerwoudgrond gesmakt wordt gelijk zijn aan ongeveer 500 newton, om je er even een idee van te geven , de kracht nodig om een zware deur met pneumatische trekker open te doen is 15 newtone, stel dat je geplet wordt door een kracht die bijna 40 keer zo groot is dan is de kans op overleven zeer klein.

Mijn conlusie is dus :

Als je de aap al zou missen met je pijl dan zou hij uiteindelijk toch te pletter storten op de grond en zal je hem toch nog lekker mee naar huis kunnen nemen om aan de moeder en de kindjes te laten zien.

Voila mechanisch probleem opgelost , zo simpel is dat…

Uw blogger

https://i2.wp.com/www.zoopraha.cz/data/fgal/000000414__p.jpg
en voila se , direct een goede reden om mijn totem hier eens op deze blog te zetten

~ door hoofdtelefoon op april 24, 2007.

Geef een reactie

 
