Tussenstand

Zo onderwijl zijn het bij mij ook nog altijd examens. De tussenstand tussen mij en de school is momenteel 1-1. Zolang Rene Vandereycken bondscoach is is dit een goed resultaat. Maar of mij dat veel vooruit helpt is nog maar de vraag. Ik heb al twee herexamens vast van na kerstmis en daar komt er nu zo goed als zeker eentje bij. Hoe kan ik anders dit zinnetje van de prof vandaag interpreteren.”Ik trek hier punten voor af en ik blijf hier punten voor aftrekken tot je het goed doet”,volgens mij betekent dat zoveel als , zorg dat je dit volgende keer niet meer doet!
En zo zal dus mijn vakantie voorbijgaan. Al studerend, zoals ik nu bezig ben. En dat terwijl ik zoveel betere dingen te doen heb en kindjes gelukkig kan maken. Want wat misschien moeten die arme dutskes van leden van mijn jeugdbeweging nu zonder mij op buitenlands kamp. Dat ze maar snel voor de komende verkiezingen het speciaal statuut voor de jeugdleider op de agenda zetten.

Een topsporter (in spe) krijgt een speciaal statuut om zomaar eventjes 30 dagen per jaar afwezig te zijn om tornooien te spelen. En wat draagt die mens bij aan onze maatschappij op dat moment? Niet veel anders dan zijn resultaten volgens mij. Die als hij geluk heeft ergens in de tabellen tussen al de andere cijfertjes in de krant worden afgedrukt. Maar een jeugdwerker daarentegen, mensen die zorgt voor het vermaak van jullie kinderen. Die verlicht de taak van menig ouder door die koters wat normen en waarden mee te geven. Een jeugdleider zorgt ervoor dat de volwassenen van morgen zich amuseren en leren wat goed is in het leven. Maar krijgt zo een jeugdleider daar iets voor terug van enige bond? Nee, hij doet dit geheel vrijwillig en wil hier ook niets voor terug.

Behalve dan als het op wat tijd neerkomt. Want ga maar eens na, drie weken examen per semester, 2 weken blok(als je geluk hebt), dat zijn per jaar al tien weken , een vijfde van een jaar waarop wij onze kindjes niet van dienst kunnen zijn. Neem daar dan nog eens de talloze voorbereidingen , taken en stages bij die we moeten doen voor school en dan merken we dat een gemiddelde scoutsleider al gauw nog zo een drie a viertal keer moet passen op die overige 30 weken (met de grote vakantie is het geen scouts enkel kamp). Het huidige leersysteem met 3 examenperioden doet sommigen echt de das om en doet hen stoppen voor school. Iemand van amper 20 die stopt met zijn hobby om “zijn toekomst te verzekeren” wel dat zie ik niet graag , zeker niet als zijn toekomst nog een aantal jaren in de jeugdbeweging had gelegen zonder een te grote druk vanuit de school.
En ok , ik ben het er mee eens dat je natuurlijk moet leren en er moet tijd insteken, anders kom je er niet. Maar dit geldt dan evenzeer voor die topsporters die wel uitzonderingen krijgen en wel al eens afwezig mogen zijn op een verplichte les of labo.

Dus ,mijn beste vraag ik niets anders dan een speciaal statuut voor jeugdleiders dat hun in staat stelt 5 dagen per jaar gewettigd afwezig te zijn , niet voor hunzelf, maar voor de kinderen. Omdat zij beter verdienen dan vergaderingen die snel ineengeflanst zijn tussen taken en lesvoorbereidingen door. Want jeugdleiding , dat is nog altijd een noodzaak.

De afbeelding “https://i0.wp.com/www.gidsenduffelwest.be/jinsroos.JPG” kan niet worden weergegeven, omdat hij fouten bevat.

~ door hoofdtelefoon op mei 6, 2007.

Geef een reactie

 
