NUL

“Delen door nul is een subtie onderwerp. Een klassiek voorbeeld is 0/0. Is dat nu 0, 1 of Inf? Want 0/N = 0, en N/N = 1, terwijl N/0 = inf. Het antwoord is dan dat het geen getal is, nl Nan. Maar wat met afgeleiden? De afgeleide van een functie f(x) is (f(x1) – f(x2))/(x1 – x2), waarbij men dan x2 oneindig dicht tot x1 laat naderen, zodat je dus 0/0 krijgt, en toch zijn er hele klasses van functies die perfect afleidbaar zijn. “
Dit was 1 van de comments op eskimokaka op onderstaande foto.

 

I divided by zero

Via :eskimokaka

Ik heb zo ooit eens een discussie gehad met een leerkracht wiskunde , zij beweerde dat nul maal oneindig onbepaald was. Maar als ik jullie oneindig keer nul bananen geef, volgens mij heb je dan toch geen bananen hoor. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik het daarna op de een of andere manier wel kon bewijzen,dat nul maal oneindig onbepaald is. Het bewijs vond ik door naar het bewijs van het omgekeerde te zoeken. Spijtig genoeg weet ik het niet meer , maar als iemand het weet , gelieve het dan te vermelden in de comments, mijn leerkracht van toenertijd zal er u dankbaar om zijn.

 

Wie deelt door nul is een snul, voila!

~ door hoofdtelefoon op juni 8, 2007.

Geef een reactie

 
