Rekenen

Ik weet dat het niet zou mogen maar toch doe ik het . Ik weet dat het niets verandert aan mijn resultaten maar toch doe ik het. Ik weet dat het tijdsverlies is in een periode waarin je je tijd goed kan gebruiken maar toch doe ik het. Ik reken, ik probeer in te schatten welke punten ik onder het jaar doormiddel van labo’s en dergelijke al heb behaald op een bepaald vak en reken dan uit hoeveel ik nog nodig heb. Ik doe dit al zolang ik het mij kan herinneren, in het middelbaar dan toch. Ik reken aan de hand van de puntenverdelingen die in het begin van het jaar gegeven zijn en stel mezelf dan gerust dat ik het allemaal nog kan ophalen indien ik nog hard genoeg werk of dat het niet nodig is dat ik nog hard werk. Hoewel ik niet al te veel kijk naar die rekenresultaten, ik leer namelijk even hard voor elk examen, echt waar! toch speelt het altijd een beetje mee in mijn onderbewustzijn, als een manier om mijn kalmte te bewaren.

Nu hebben wij een aantal grote clustervakken dit jaar die enkele vakken tesamen nemen waarvoor je in totaal moet slagen maar niet op elk onderdeel apart. Als je niet geslaagd bent moet je ook enkel de onderdelen waarvoor je zakte opnieuw doen in herexamen.
Een echte droom voor rekenaars, want eindelijk kan het gereken nog eens iets uithalen.
Zo heb ik bijvoorbeeld al 1 vak van een cluster van drie vakken gedaan , maar dit vak was onnoemelijk slecht, ik heb er maar een 6 op twintig op vermoedelijk. Gelukkig staat dit vak maar op 2,3 studiepunten van de 12 van de cluster. Het labo van dat vak stond op 0,6 studiepunten. hierop heb ik wel redelijk, vermoedelijk een 11 of een 12. Als we dan eventjes gaan rekenen betekent dit dat ik maar (2,3×6 + 0,6×11)/2,9 = 7,03 op dat vak zou halen en dit dus zeker in tweede zit zou moeten doen. Nu wil het lot dat de twee examens die ik nog af te leggen heb samen in die cluster zitten. Ook van deze examens heb ik al labo’s afgelegd waarvan het ene op 1,3 en het andere op 1,8 studiepunten stond. Ik vermoed dat ik hier respectievelijk een 12 en een 11 op heb. dat brengt de rekensom dus al op(2,3×6 + 0,6×11 + 12×1,3 + 11×1,8)/6 = 9,3 (want zes is het aantal studiepunten die in het totaalt te verdienen waren op dat examen en die drie labo’s en 55,8/6=9,3). Wat al een heel stuk beter is, tenslotte zijn er dan nog de twee examens die ik moet afleggen die allebei op 3 studiepunten staan. Als ik op 1 van die twee vakken een 11 haal en op het ander een tien komt mijn saldo op (2,3×6 + 0,6×11 + 12×1,3 + 11×1,8 +10×3 +11×3)/12 =9,9 wat mij dus geen mathematische zekerheid geeft, maar het feit dat er blijkbaar afgerond wordt naar boven vanaf ,66 na de komma (wat blijkt uit vorige resultaten van mij ) zou mij er dus wel doorlaten. Doch zou het beter zijn natuurlijk om 2 keer 11 te halen, en toch zou twee keer een tien mij zelfs nog kans geven om erdoor te geraken vermits dit 9,6 als resultaat geeft , maar hoe dit afgerond wordt weet ik niet.

Het komt er dus op neer dat het rekenen mij al een pak gerust stelt eigenlijk terwijl dit niet zo zou mogen zijn. Als ik mijn andere vakken al goed berekent zou hebben zou ik momenteel nog maar 1 zeker herexamen hebben met optie op een tweede ondanks drie slechte examens al. Hierbij komt natuurlijk ook nog wel het feit dat die twee nog af te leggen examens ook nog goed moeten zijn voordat mijn voorstaande redenering klopt.
Dus ik zal er maar eens aan beginnen zeker?

https://i0.wp.com/paramedic.web-log.nl/photos/uncategorized/rekenen_benchmark.jpg

~ door hoofdtelefoon op juni 16, 2007.

Geef een reactie

 
