één zeshonderdste

Het verdict is vandaag gevallen, zoals onderstaande foto verteld heb ik vier tweede examenkansen aka herexamens. Eventjes een vergelijking van mijn verwachtte punten en degene die ik echt heb:
Verwacht Echt
S.V. 11/20 10/20
T.E. 7/20 8/20
S.O. 6/20 7/20
C.A. 12/20 15/20
D.A. 7/20 7/20
P.T. 9/20 10/20
D.T. 11/20 13/20
A.T. 12/20 15/20

Zoals jullie zien heb ik mijn eigen een beetje onderschat, maar dat was redelijk expres gedaan voor mijn berekeningen, om een beetje speling te hebben. Het enige wat mij verbaasd is de 13 op twintig voor D.T. ik had daar begod een hele vraag van de vier niet ingevuld wat dus zou betekenen dat ik op de andere drie vragen slechts 2 puntjes ben kwijtgespeeld.
Doormiddel van clusters en allemaal beesten(S.0. wordt tesamen geteld met D.T. en A.T. en voor T.E. was mijn labo goed) moet ik dus enkel D.A. opnieuw doen. Van de vakken van dit semester. Van vorig semester pak ik ook nog twee herexamens mee.

Maar wat wil het lot nu? Ergens staat er een labo S.O. ,dat samen met D.A. en theorie S.O. in een cluster zit, op 0,9 studiepunten nu blijkt dat als een vak op minder dan 1 studiepunt staat je het wel opnieuw moet doen als je op de cluster er niet door bent. Dit staat zogezegd in “Het Decreet” dat we allemaal gekregen zouden hebben. Ik heb dit alleszins niet gekregen maar las wel drie keer mijn studiecontract op Toledo en ik ben het daar nooit in tegengekomen. Wat straffer is, de docent van dit labo wist het ook niet dat dit zo was. Hij kwam het maar te weten vandaag, de dag van de deliberaties. Wordt er dan verwacht van de studenten dat ze zoiets weten als zelfs de docenten het niet weten? Incompetentie zou ik het nog net niet noemen,maar ik vind toch dat een leerkracht minstens mag weten wat het gewicht van een vak voor een student is.

Daarenboven zit iedereen maar te zwaaien met het bologna decreet, dat zo schitterend is omdat iedereen nog maar “slechts” tien moet halen om erdoor te zijn en dat je bij elk vak waar je een tien op haalt een credit krijgt. Niets blijkt dus minder waar en elke regel heeft zijn achterpoortjes. Zonder het duidelijk te vermelden aan de studenten, ik heb dit jaar zelfs geen studiecontract op papier getekend en dus ook niet voorgelegd gekregen, veranderen dingen in het studiecontract die als het erop aankomt blijkbaar belangrijk zijn. Maar wat meer is, deze regel van 1 studiepunt of net 0,9 is echt absurd, o,1 studiepunt is slechts 1 zeshonderdste van alle studiepunten die er te verdienen zijn dit jaar (60 namelijk) dan ga je mij niet vertellen dat er niet een beetje kan geschoven worden. Het wordt helemaal kafkaiaans als je bedenkt dat indien je er voor de cluster niet door bent, je eigenlijk dat vak altijd opnieuw moet doen, ook al heb je een twintig, wat dus wil zeggen dat de regel, die zegt dat indien je op een cluster gebuisd bent je enkel de vakken met een tekort moet opnieuw doen, volledig omgedraaid wordt!

Met zo’n onrechtvaardigheden kan ik helemaal niet om. Dus trok ik naar leraar in kwestie, die er spijtiggenoeg vanondergemuist was. Gelukkig voor mij (misschien iets minder gelukkig voor hem) kwam ik hem nog tegen op de weg naar de fietsenstalling, daar heb ik hem beleefd , doch kordaat, nog eens gevraagd of er geen mouw aan te passen was. Met het hoofd naar beneden, zijn fout toegevend(het was wel degelijk zijn fout, andere docenten hadden omwillen van “Het Decreet” hun studiepunt gewichten WEL aangepast) zij hij dat er niets aan te doen was en dat ik gewoon de files moest meenemen naar het labo en het opnieuw moest komen doen. Alla, dus ik moet na drie maanden nog alles daarover weten zonder ook maar 1 keer de mogelijkheid gehad te hebben dat programma terug te gebruiken. Op zo’n momenten moet ik echt moeite doen om mij te beheersen en gelukkig lukte dit vandaag nog. Maar ze moeten er niet teveel mee afkomen.

Ik ga het herexamen meedoen, met veel tegenzin en er toch nog eens goed over nadenken of er geen uitweg is, want zoals Ann zegt , 3 herexamens is toch beter dan vier.

Het goede nieuws is dat ik mee ga op buitenlands kamp met de scouts, doormiddel van enkele verschuivingen heb ik een dikke week (dat @*$%£#! labo niet meegerekend) voor mijn eerste herexamen, en als ik het de voorbije weken met 1 dag per examen kon rooien moet dit wel lukken.


Voor degenen die het zou interesseren, mijn (bijna) volledige resultaat, nu weet ik niet of het slim is van dit hier te posten. Maar uiteindelijk kan het mij niet veel schelen, ik ben niet van plan om ooit over mijn resultaten te liegen.
Voila, dat moest er allemaal eens uit, ik heb speciaal gewacht om dit te schrijven want had ik deze post vier uur geleden geschreven zou hij veel harder geweest zijn en had ik misschien erge dingen gezegd waar ik later spijt van krijg. Hoewel ik ze nu nog denk hou ik ze voor mezelf, NAH.
En nu? Vakantie!

~ door hoofdtelefoon op juni 27, 2007.

Geef een reactie

 
