Wetenschap vs. Filosofie

Een week of twee geleden ging de discussie in een zeer aangenaam gezelschap over het feit dat de faculteit filosofie van een bepaalde universiteit klaarblijkelijk vond dat de faculteit wetenschappen en dan in het bijzonder ingenieurswetenschappen teveel geld kreeg en dat ze er niets mee deden.
Dat geld zou beter gaan naar filosofisch onderzoek.

Nu vraag ik mij eerst al af wat dat juist is filosofisch onderzoek, mijns inziens kan een filosoof toch niet meer onderzoeken dan de bestaande filosofien en misschien, als hij heel goed zou zijn, zelf zoiets uitdenken. Hiervoor is volgens mij niet zoveel geld nodig, een paar boeken, een tekstverwerker en op tijd en stond eens een paar steekproefjes bij een paar mensen.

Maar dan spreek ik hier over de filosofie op academisch niveau, waar ik al sterk mijn twijfels over heb. Waarom uberhaupt filosofie beperken tot het academisch niveau? Er zijn toch nog zovele andere die, met succes, aan filosofie doen zonder enige academische achtergrond.
Terwijl er volgens mij nu niet zoveel mensen zijn die zonder enige academische achtergrond iets presteren in de wetenschap. (Sommigen beweren dat Einstein een amateur was , maar als je de wikipedia er eens op naslaagt zie je toch dat hij ook een degelijke wetenschappelijk opleiding had.)

Het verschil zit em dus volgens mij in het feit dat het geld voor onderzoek en dergelijke op wetenschappelijk vlak broodnodig is om iets te presteren, wat niet het geval is bij de faculteit filosofie. Raar dat die filosofen dat niet zien, maar misschien is het omdat ze niet genoeg meer onder de mensen komen. Zoals Socrates die zijn dagen sleet met discussieren en wandelen over de atheense wegen. Hij was helemaal geen academicus en toch zette hij de basis voor de moderne filosofie. En hier besef ik natuurlijk ook dat Da Vinci geen academicus was maar toch, naar mijn bescheiden mening staat de wetenschap sinds Da Vinci nu al verder dan de filosofie sinds Socrates.

de school van athene

De filosofen in kwestie zouden volgens mij toch moeten zien dat het geld aan de wetenschap goed besteed is. Want mijns inziens verbindt de filosofie alle verschillende wetenschappen, zoals het mooi weergegeven staat in “de school van athene” van Rafael.

Ik ben dus van mening dat de wetenschap op academisch niveau van groter belang is dan de filosofie op academisch niveau, gewoon omdat het praktisch onmogelijk is geworden om weteschappelijk iets te betekenen zonder een deftige achtergrond. En dat je eigenlijk met een klein beetje filosofische interesse, de filosofien van de grote denkers kan begrijpen en wie weet zelfs verbeteren.

Maar over het algemeen vind ik wel dat filosofie zowel als wetenschap onmisbaar zijn, want zonder de filosofie zouden we nooit zo ver staan als we nu staan, en dit geldt ook voor de wetenschap.

Nu dit van het hart is komt eindelijk de opzet van dit artikel naar boven, ik wou met een mooie vraag toch eens een poll maken, nu dit ook beschikbaar is bij blogger.

Bij deze, stemmen maar!

~ door hoofdtelefoon op augustus 31, 2007.

2 Reacties to “Wetenschap vs. Filosofie”

  1. […] vs. Sociale wetenschappen Ik heb iets met wetenschappen(zie ook wetenschap vs. filosofie), en daarmee bedoel ik dan de natuurwetenschappen. Het is zoiets als een haat-liefde verhouding. Ik […]

  2. Hier een losse verzameling reacties:
    – Faculteit wetenschappen heeft niet teveel geld. De decadentste uitspattingen gebeuren op de faculteit economie.
    – Filosofen komen niet per se minder onder de mensen dan op departement wetenschappen.
    – Zeker in de tijd van de Grieken werd er nog geen onderscheid gemaakt tussen filosofie en wetenschappen. Dat was één pot nat: zoeken naar de waarheid en proberen te achterhalen hoe de wereld in elkaar zit. De logica was maar een van de hulpmiddelen/pogingen om te beschrijven hoe de wereld werkte. Dat is later opgenomen als wetenschappelijke discipline. Nog steeds zitten er logici op het dept. filosofie.
    – Zoals het mopje al vele decennia de ronde gaat:
    “Uitgaven van departement wetenschappen: potloden, slijpers, papier,prullenbakken. uitgaven van departement filosofie: potloden, slijpers, papier.”😉

Geef een reactie

 
