Studentenclubs

Nu het tijd is dat iedereen gedoopt wordt en de straten weer vol vuile stinkende mensen liggen, helemaal onder de bloem ketchup, uitwerpselen en nog meer van die vetzakkerij ga ik hier mijn mening eens ventileren over die zogenaamde studentenclubs.

Studentenclubs die volgens mij vaak niet doen waarvoor ze opgericht zijn, namelijk een meerwaarde geven aan het studentenleven. Ok de kringen doen wel hard hun best en hier en daar zie ik echt oprecht geangageerde mensen. Maar ik kan me maar niet van de idee ontdoen dat vele van deze studentenorganisatietjes worden geleid door mensen die iets missen in hun leven en dat op deze manier willen invullen door macht uit te oefenen over anderen. Dopen vind ik hier een goed voorbeeld van. Want welke zin heeft zo een doop? Moest er nu nog iets zinnig bij gedaan worden, al was het maar 1 klein dingetje dat een beetje constructief was. Maar nee , mensen laten rondlopen, er bier over gieten, vernederen, ze zat voeren zonder dat ze het willen. Veel goeds heb ik nog niet gehoord van die dopen, en ik ben ook nog niemand tegengekomen die het nu eens echt leuk vond op een doop. Nu denken jullie waarschijnlijk , maar hij zal zelf wel niet gedoopt zijn. Wel ik ben wel gedoopt , en het was niet hard ofzo, maar ik zag er op de moment zelf de fun niet van in.

De studentenclubs en dan vooral de kringen zouden volgens mij meer aandacht moeten schenken aan bepaalde problemen. Meer een spreekbuis zijn, en ook naar de kleine dingen die de student verlangd moeten kijken. Ok in Leuven zijn de fakbars een schitterende uitvinding. Maar toch is dat samen met de td’s het grootste wat je van de studentenkringen hoort. Volgens mij zijn er toch een groot deel studenten die het niet nodig vinden om elke week twee of drie keer uit te gaan (Ik vind het niet nodig maar doe het wel 🙂 ) . Voor deze “meerwaardezoekers” wordt door de clubs en kringen mijns inziens veel te weinig georganiseerd. Is het omdat de praesidia niet origineel genoeg zijn? Misschien wel want het zijn steevast dezelfde activiteiten die elk jaar terugkeren. Misschien ontbreekt creativiteit omdat vele van die zogenaamde leiders in een praesidium nooit echt hebben geweten wat amuseren is. Misschien niet beseffen dat amuseren ook zonder alcohol kan. Omdat ze, en daarmee staaf ik dan weer een andere theorie, vroeger iets misten en dat nu willen invullen.

Ik zeg niet dat er niets georganiseerd wordt voor de studenten die wat meer willen in leuven. Trouwens andere organisaties vullen deze leegte al voor een groot deel op en sommige kringen houden af en toe is een debat ofzo.Toch , als studentenkring moet je een kring zijn voor iedereen, en niet enkel voor de zuipers en feesters.

https://i2.wp.com/foto.tschipke.be/albums/Cantus/Cantus_001.highlight.jpg

Bij deze dus een oproep naar al die kringen toe, breng wat meer duiding, zoek eens een origineel concept om de studenten iets te leren in de maatschappij, in plaats van altijd hun hersenen aan te tasten met het vocht dat door alle leidingen in leuven loopt. Want he, tegen drinken heb ik niets, maar drinken louter voor het drinken, en zelfs niet op de vriendschap, zoals het op cantussen gebeurt, dat vind ik maar niets.

~ door hoofdtelefoon op oktober 20, 2007.

Geef een reactie

 
