soulwax-mas party review

Ik ging gisteren naar het kerstfeestje van de broertjes Dewaele, aka soulwax aka 2 many dj’s aka the fucking dewaele brothers en nog onder vele andere pseudoniemen. Na een rit van een uurtje kon ik mij aan flanders expo in Gent parkeren alwaar het feestje doorging. Normaal zou het in het ICC geweest zijn maar door het grote succes was het verplaatst. Wat het eigenlijk al direct een heel deel minder gezellig maakte.

Aangekomen in Flanders expo ging ik direct maar een parking ticket van 5 euro kopen omdat er stond dat dat verplicht was. Later zal dit nog terugkomen.

Meteen toen we de zaal binnenkwamen kregen we gelukkig een goed programma van twee vriendelijke dames want die programmas waren dus niet op internet te vinden, elke planning sprak zichzelf tegen.  De eerste DJ/producer die we bekeken was voor mij een nobele onbekende voor mij, het duo Mixhell uit Brazilie kon mij echter bijna onmiddelijk bekoren en zorgde voor enkele mooie clean opgebouwde hoogtepunten waarbij het publiek waarvan volgens mij nog geen 10 procent hen kende toch wel behoorlijk uit de bol ging. Na drie kwartiertjes hun excellente mixes te hebben aangehoord begonnen we ons naar de tweede zaal te begeven waar Das pop een 20 minuten later zou beginnen die twintig minuten pikten we nog vlug Kitsune dj’s(dj’s van het label kitsune)  mee die spijtig genoeg door al het versterkergeweld van Das pop amper gezien konden worden, ze stonden gewoon echt uit het zicht. Toen de jongens wiens cd geproduced is door de broers Dewaele bleek al snel dat dit niet was wat vele mensen uit het publiek verwacht hadden. Ondanks de catchy popdeuntjes en krachtig gitaargeluid hielden een heel deel van de mensen het al na twee nummers voor bekeken. Het was een sterk concert maar ze hadden er misschien beter aan gedaan op een feestje vol elektronische muziek er wat meer synthesizer in te steken zoals ze vroeger deden. Ook spijtig dat ze zo weinig hits speelden, enkel the love program en you passeerden de revue, voor de rest speelden ze vooral de nummers van hun nieuwe cd. Toch was het echt een sterke set die ze neerzetten, en die nieuwe cd ga ik zeker eens checken! Na Das pop was het de beurt aan de Engelse DJ RITON om nog 3 kwartier het beste van zichzelf te geven dit liep echter eventjes anders, na anderhalf uur was deze matige dj die duidelijk niet voorbereid was op zo een lange set nog altijd niet uitgezongen. Vermoedelijk had dit te maken met de special guest die uiteindelijk rijkelijk te laat aan hun tien minuten en twee liedjes lange optreden begonnen. Deze special guest was niemand minder dan Milk inc. die eigenlijk praktisch heel de zaal op hun hand kregen, op die paar met flesjesnaarlindasmijtende pubers na. Het was lekker fout maar we zaten eigenlijk toch allemaal te wachten op de act van de avond, Soulwax the remixes live. Hun set begon echt zeer vet en al vlug hadden we door dat dit een spetterend anderhalf uur zou worden. Bijna alle remixes van op hun recente remix cd werden erdoorgedraaid. Kylie, Felix da housecat, en hun sublieme versie van hun eigen NY excuse lokten enorm veel reactie uit bij het publiek, het was een outstanding performancen, hoe naadloos de liedjes op elkaar aansloten, hoe ingespeeld de bandleden op elkaar leken, alles aan de muziek was tot in de puntjes verzorgd. Op het einde van hun shoow ontplofte de zaal bijna. Een van de beste optredens die ik dit jaar gezien heb moet ik zeggen! Na dit remixfestijn was het de beurt aan boys noize om de zaal nog een goed feestje te bezorgen. Hij begon eerst zeer rustig maar vanaf alles van soulwax afgebroken was kwam hij wel goed op gang. Omdat we binnen anderhalf uur al gingen vertrekken en toch ook nog wat andere dingen wouden zien vertrokken we voor er een echt hoogtepunt was in zijn set maar van anderen heb ik wel gehoord dat ze met hoge pieken en kleine dalletjes verliep, ik vond het begin van zijn set alleszins best te pruimen, hoewel hij wat meer eigen werk had mogen opleggen . Wij dus naar hal 6 waar een van de meest succesvolle dj’s van de laatste drie jaar bezig was. De zelverzekerde Canadees Tiga bracht schitterende mixes maar door de aankleding van de zaal en de plaatsing van de boxen was het geluid niet optimaal toch werd nog maar eens zijn klasse bewezen. Na een half uurtje vertrokken we onder het motto ” we moeten alles eens gezien hebben” nog maar vlug naar 2 many dj’s daar aangekomen bleek de zaal stampvol te zitten zodat het echt drummen was om binnen te gaan. Toch was dit laatste half uurtje van de avond echt de moeite, vooral toen ze een paar klassiekers oplegden, weliswaar in de versie zonder stem maar toch zeer herkenbaar. Ik hield er iets meer van toen ze nog echte rocknummers draaiden maar ze blijven natuurlijk wel top in de dj wereld.

rs

Terug op de parking -om vier uur, omdat ik vandaag nog wat moest leren-reed ik voorzichtig weg omdat de wegen spekglad waren, tot mijn grote verbazing moest ik mijn parkingticket dat mij 5 euro had gekost niet afgeven. Ook de lockers en de drank waren trouwens een beetje overdreven duur, 2,5 euro voor een cola en 5 euro voor een locker zijn niet goedkoop voor jongeren, maar de inkomprijs van 2o euro was het feestje zeker waard. Als je 1 van deze groepen ergens in een kleine zaal wil zien betaal je al snel 25 euro dus dat zat wel snor.

Toch, als ze het volgend jaar nog eens zouden organiseren mogen ze de planning iets beter maken en ook zorgen dat het geluid een pak beter is. Of gewoon in het ICC blijven en wie geen tickets heeft heeft pech. Het was een geslaagde avond maar zoals altijd geldt, alles kan beter.

~ door hoofdtelefoon op december 23, 2007.

3 Reacties to “soulwax-mas party review”

  1. Echt wel balen dat we de Remixes gemist hebben!

  2. Het programma stond en staat nog altijd op soulwax.info, nog steeds met de special guest geprogrammeerd na Erol Alkan, dus ja … We hebben ook niet veel gemist, zo blijkt 🙂

    Wij gingen trouwens voor Erol Alkan ipv Riton (goede keuze zo bleek) en geraakten daardoor niet tijdig binnen bij Soulwax (ik heb nog nooit zo lang de deuren van FE dicht gezien). Spijtig natuurlijk, maar ja, dat is nu zo zeker :-p

    Volgend jaar gewoon opnieuw naar I Love Techno, mij zien ze daar niet meer denk ik, toch niet als het terug in Flanders Expo is :-).

  3. Heeft hier iemand al een setje kunnen bemachtigen, had heel graag justice nog eens gehoord.

Geef een reactie

 
