Recyclage en graden

Ik las daarjuist in mijn cursus (jaja ik ben echt aan het leren geschoten daarmee dat het hier zo wat op zijn gat aan het vallen is) iets over contacten en kon mij herinneren dat ik daar is iets over geschreven had.  Daarom nog eens eentje uit de oude doos van een van mijn vorige blogs, voorzien van een beetje commentaar van mij in het rood.

Onlangs zag ik op TV één een man beweren dat iedereen om en bij de 250 contacten had. Het programma ging over netwerken van mensen en hoe je netwerk uit te breiden. Want als u het nog niet gemerkt zou hebben , netwerken wordt alsmaar belangrijker in deze wereld (dat was dus in 2005 zo en en da blijft nog maar belangrijker worden seg!) waar iedereen om zijn strohalmpje strijd (ongelooflijke foute uitdrukking! nu zou dat iets zijn in de aard van “waar iedereen … eeuhm” vermoedelijk zou er nu gewoon een punt achter wereld komen) .
Een netwerk van een persoon bestaat volgens de persoon in het programma uit verschillende contacten. Hij noemt iemand een contact wanneer je iemand  kunt bellen en de man of vrouw die je gebeld hebt weet wie je bent. Nu lijkt 250 mensen die je zomaar onmiddelijk aan de telefoon herkennen toch wel een beetje veel , sommige mensen hebben misschien wel zoveel mensen in hun gsm (ik had toen niet eens een gsm en nu heb ik 105 contactpersonen daarin staan)staan of op hun msn lijst(368) maar wie durft er met zekerheid te zeggen dat hij ze allemaal zou herkennen aan de telefoon , of zelfs allemaal van uiterlijk zou kennen?
Nee , stel dat iedereen zo om en bij de 100 echte contacten heeft ,wat toch ook al mooi is(losse getallekes uit het niets doen opdoemen was vroeger mijn specialiteit, bekijk deze post maar eens). Dan zou dit betekenen dat je 100 mensen kent die op hun beurt allemaal honderd mensen kennen. je zou dus 10000 contacten van de tweede graad hebben! Natuurlijk moet hier een nuance op gemaakt worden want ja er zijn natuurlijk ook mensen die jij kent die die andere mensen ook kennen dus het zijn geen unieke contacten .Ik heb ooit ergens gelezen (waar dat was vond ik toen niet nodig van te vermelden en nu weet ik het niet meer, vraag me ook niet waarom ik dat hier nu opeens aanhaal wat hierna komt.) dat we in acht graden de hele wereldbevolking kunnen bereiken. Dat zou dus betekenen dat er tussen elke mens op deze aardbol slechts acht verschillende mensen zitten.Het is dus het principe van jij kent iemand die iemand kent die iemand kent die iemand anders kent ,die iemand anders zou dan een contact in de vierde graad zijn.(aha! heel die inleiding over die meneer en zijn contacten was gewoon omdat ik weer wat met getallekes had zitten spelen en deed helemaal niets ter zake! nu komt de essentie, ik herinner het mij terug, ik heb toen op mijn rekenmachien gezocht hoeveel echte contacten je moet hebben om de wereldbevolking te bereiken)
Dit is niet zo slecht bedacht als je maar 17 unieke contacten(contacten die niemand anders van je contacten kent) per persoon nodig hebt om aan die acht graden te komen 17^8 is ongeveer zeven miljard (6975757441 om precies te zijn)dus dan kom je wel toe met de hele wereldbevolking. Maar laten wie deze stellingen nu eens aan de realiteit toetsen.Bijvoorbeeld , hoeveel mensen zitten er tussen mij en Bush? Ik ken de schepen van jongeren in Zemst , die kent op zijn beurt Tom Dehaene ,zoon van Jean luc , Jean luc kent ongetwijfeld Guy verhofstadt en als die naar Bush belt weet die wel wie hij is.Voila ,  Bush is een contact van de vijfde graad van mij.Maar misschien ging dit iets te makkelijk. Laten we eventjes proberen met iemand anders .Neem Bono, nu moet ik toch al wel eventjes goed gaan nadenken, ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat als Bush Bono belt dat hij die natuurlijk ook kent maar dat zou het allemaal iets te simpel maken. Omdat Bush zijn contacten waarschijnlijk veel uitgebreider zijn dan die van de doorsnee mens.Ik ga nu zoeken naar een link die ik heb met de muziekindustrie.Of met andere woorden , iemand die ik ken die in de muziekindustrie werkt.
Na een tijdje zoeken heb ik het toch gevonden, Ik ken de zoon van de gitarist van pitti pollack , pitti pollack heeft vroeger nog eens samen in een project gezeten met axl peleman(wie dit niet gelooft kan dit opzoeken op het net), axl peleman kent zeker herman schueremans en als die belt naar bono weet die ook wie hij is!
Bono is dus een contact van de Zesde graad van mij.
En zou zou ik als ik nog goed zoek wel een heleboel wereldsterren en grote leiders(daar zit em juist de kink in de theorie nu volgens mij , want wereldsterren en leiders ja die hebben veel meer contacten dan de de doorsnee mens maar probeer dat nu is met een negertje in afrika?) als contacten van maximum de achtste graad kunnen beschouwen. Dus eigenlijk is het toch maar een kleine wereld , als er maar vijf mensen zijn tussen mij en de man die op een knopje drukt waardoor er een heel land gebombardeerd wordt(ik probeerde mij toen nog intelectueel over Bush uit te drukken, nu is het gewoon een F*CKER!)
Probeer het ook eens bij jezelf, ik wed dat je met een beetje denkwerk tot bij een bekend persoon geraakt!
 (hmmm ok negertje x in dorp Y in kenia in Afrika, ik ken mijn nonkel pater(1) ,die kent een pater die in Congo Pater(2) is die op zijn beurt een pater(3) kent die in kenia vrijwilligerswerk doet, deze pater kent een zwarte(4) die de broer is van de vrouw(5) die negertje x(6) ooit eens verzorgt heeft. Ben ik mezelf nu iets aan het wijsmaken of kan dat nu wel degelijk kloppen?)
” 
 

Leuk zo recyclage! En nog goed voor het milieu ook!

~ door hoofdtelefoon op januari 4, 2008.

Geef een reactie

 
