Kleuren

Eergisteren hoorde ik iemand in de aula een theorie verkondigen over kleuren. Toen ik wat naderbij ging luisteren kwam deze theorie me heel bekend voor. Ik dacht zelfs eigenlijk dat ik ze zelf had uitgedacht. Zou het nu kunnen dat een theorie die ik is op een blauwe maandag heb uitgedacht (en sommige lezers van dit blog kunnen bevestigen dat ik het zelf verzonnen heb) vlaanderen rondgaat en mij terug ter ore komt? Zoals een mop die iemand uitvind en die dan na jaren aan de uitvinder zelf verteld wordt.

Het is een theorie over kleuren. Ze gaat als volgt. Hoe kan men eigenlijk weten dat hetgeen dat ik denk dat groen is er hetzelfde uitziet als hetgeen dat jij hebt geleerd dat groen is. Eigenlijk kunnen we allebei gewoon geleerd hebben dat een bepaald ding er groen uit ziet maar dat we er alletwee zelf een andere perceptie van hebben. Uw groen kan bijvoorbeeld eruit zien als mijn geel maar omdat we allemaal geleerd hebben dat bijvoorbeeld gras groen is zeggen we tegen alles wat er volgens ons zicht hetzelfde uitziet als gras dat het groen is. Bent u nog mee? We kunnen het eigenlijk nooit checken of uw groen, rood of geel er anders uitziet als mijn rood, groen of geel want dan zouden we door elkaars ogen moeten kunnen kijken maar stel u eens voor dat ieder mens een verschillend kleurenpalet heeft, gewoon met dezelfde namen, dat zou toch schitterend zijn.

Een kleine tekening ter verduidelijking/verwarring.

stel u voor dat het linkse uw zicht is en het rechtse mijn zicht (als je je kon verplaatsen in mijn hoofd) maar dat we de verschillende kleuren gewoon dezelfde naam zouden geven omdat we dat zo geleerd hebben.
En nu eten en nog een dutje gaan doen denk ik.

~ door hoofdtelefoon op februari 13, 2008.

13 Reacties to “Kleuren”

  1. ik vind dat anders niet zoooo raar allemaal. wij hebben nu eenmaal geleerd dat gras “groen” is maar niet alle groen is hetzelfde. het vreemde is dat ik met De Madame een paar jaar geleden een diskussie had over wat zij iets eerder gelig vond wat ik dan weer groenig vond. dus uw theorie kan uiteraard kloppen.

  2. Die theorie is al eeuwen oud!
    René Descartes zei: “We zijn van niets zeker, enkel van het feit dat we nadenken”
    daarom : Je pense, donc je suis.

    Collectivisme is dus een zeer beperkt begrip, dat enkel onze gedachten omvat.

  3. Indd. Daar heb ook ik al heel vaak bij stilgestaan.

  4. De dag dat we een kleur kunnen beschrijven zonder het te vergelijken met iets dat dat kleur heeft, dan is het raadsel opgelost. (zijnde nooit). (Tenzij er een techniek wordt ontwikkeld waarbij we door iemands ogen kunnen kijken. Of als er een oog + hersentransplantatie gebeurt, waarbij het geheugen intact wordt gelaten)

  5. Ik heb een bedenking. Meer nog: ik heb een bijna-bewijs dat iedereen dezelfde kleuren ziet. Neem nu appelblauwzeegroen. Je kunt daar zowel blauw als groen in zien. Maar stel nu dat jouw blauw en jouw groen voor mij eruit zien als roze en geel, dan geldt de benaming “appelblauwzeegroen” eigenijk alleen voor mij, wat natuurlijk niet het geval is. Er is geen kleur waar ik zowel geel als roze in kan zien. Dus de andere persoon móet wel hetzelfde blauw en groen zien als ik.

  6. ja maar misschien is dat gewoon omdat je ook geleerd hebt dat dat appelblauwzeegroen is en niet rozeschijnmanegeel of zoiets, en kunnen andere mensen gewoon in hun appelblauwzeegroen hun groen en hun blauw wel ontwaren?

  7. “kunnen andere mensen gewoon in hun appelblauwzeegroen hun groen en hun blauw wel ontwaren?” waarom noemen ze het anders appelblauwzeegroen? :).

  8. Je kan dat toch wel checken? Stel dat jij iets ziet waarvan je geleerd hebt dat het rood is. En iemand anders heeft geleerd dat die kleur geel heet. Dan zeg jij: ” Dat ding is rood”. En de andere: “Och zot, dat ding is geel”. Dan weet je toch meteen dat het niet klopt?

    Of nie? Of wa?

  9. Nee dR!En zo werkt het niet, het gaat niet om wat je geleerd hebt, het gaat er gewoon om dat het kan dat jouw rood bijvoorbeeld er geel uitziet voor mij (in jouw ogen dan) maar dat we het allebei rood noemen omdat we bv geleerd hebben een tomaat is rood, dus noemen we alle voorwerpen met dezelfde kleur als een tomaat ook rood, ook al zou jouw rood er helemaal anders uitzien als mijn rood. Snap je?

  10. wat een wijsheid van de leysen =)
    maar compleet mee eens…

  11. ik denk dat die theorie verre van u komt, maar toch kan spelen in iemands hoofd zoals pakweg het uwe. Bij het lezen van deze woorden hoorde ik nl. spontaan prof B. Raeymakers die filo doseert in 1e bach communicatiewetenschappen, waar gij u bevindt, een hele redenering afsteken over de kleur van de aula max weber, en hoe ge wel (n)ooit zeker kon weten of dat wel echt groen was, dat ge dat misschien alleen maar dacht terwijl het juist helemaal iets anders is dan groen etc. Misschien kan ik daaruit besluiten dat er minstens één iemand in zijn les zal op dezelfde golflengte zal zitten eenmaal hij daarover begint.
    Veel plezier ermee.

  12. Ahzo ja!! Ik snap het! Hmmm dat is inderdaad een kwestie. Leuk!

  13. […] we allemaal de zelfde kleur? (daarvoor verwijs ik met graagte naar deze post) -herexamen gebuisd cluster opnieuw ( ik vrees van wel, of je moest een zeer goed truckje vinden). […]

Geef een reactie

 
