Het interfacultair songfestival, Mijn review

Woensdag jongstleden was het interfacultair songfestival van de KU Leuven. Een rockrally waar na preselecties 8 verschillende faculteiten aan deelnamen om zo tot beste groep van de ganse KUL gekroond te worden. Wat mij opviel was de kwaliteit die bijna bij alle groepen tentoongespreid werd. Op een groep of twee na die er niet echt op hun plaats zaten.

Een korte blik op de groepen, en wie er had moeten winnen. Alles wat ik hier schrijf is slechts mijn mening, en mijn mening alleen. Ik zet ze in alfabetische volgorde (volgens kring dus).

Babylon-Indian summer: Een groep die mij eigenlijk wel kon bekoren, sfeervolle liedjes die niet echt mijn genre zijn maar goed gebracht. 1 Grote fout tijdens hun cover verknoeide echter een groot deel van hun optreden. Als ik hun was geweest had ik dan ook accidentely in love van the counting crows gecoverd in plaats van somebody told me van the killers , wat nog twee andere groepen deden. Maar hier zit kwaliteit in!

Geos-Give In:De harde rockers van het duffelse give in konden mij live helemaal niet overtuigen. Terwijl hun myspace goed klinkt klonken ze op het podium echt super rommelig en leek het alsof ze twee willekeurige liedjes bij elkaar smeten en daar 1 liedje van maakten, waar dan teveel in zat. Hun cover van my favourite game was echt niet goed naar mijn oren, te luid, te weinig herkenbaar. Hun laatste liede viel dan wel mee. Oh ja, nog 1 ding, laat NOOIT de drummer zingen!

LBK-Chebull : Chebull begon zeer sterk aan zijn set, direct met de verplichte cover die eerst misleidend begon met de noten van My favourite game maar dan verder ging met de beste impressie van the killers van de avond en een vleugje einstein brain. De liedjes daarna zaten perfect in elkaar en hielden het midden tussen dEUS en radiohead. Mijn absolute favoriet van de avond die uiteindelijk maar derde werd.

Medica-Lau: De verassing van de avond voor mij, simpele liedjes met een hart. Het meisje waarrond de groep gebouwd is heeft een krachtige stem en die gebruikt ze ook zeer juist. Hun cover kwam zeer sterk over, ook omdat ze als enige kozen voor accidentely in love van the counting crows. De rest van de liedjes zaten strak maar misten net dat ietsje meer waarmee ze door mij als winnaar konden uitgeroepen worden, voor mij zijn ze een goede tweede/derde. Maar de eerste plaats leek me net een trapje te hoog. Ze wonnen uiteindelijk wel en dat vond de meerderheid van het publiek wel verdiend.

Merkator-Fudgicals: de Fudgicals konden mij van in het begin al niet overtuigen. Ok je mag niet direct op het materiaal afgaan maar een roland versterker van pakweg 40 watt klinkt nu eenmaal niet zo goed als een fender of een marshall of die kleine lampenvox die door lau werd gebruikt. Het geluid was niet goed naar mijn mening, en dat lag niet aan de technicus. De songs klonken wel ok maar cliche, en de cover einstein brain was er ronduit naast, zowel qua zang als instrumentaal. Hoe deze jongens ooit op humo’s rockrally zijn geraakt verbaast me enorm.

NFK-Cortex Crash: Over cortex crash kan ik kort zijn. Een band speciaal maken voor een wedstrijd werkt niet. Het vuur tussen de bandleden was nergens te bespeuren, de nonchalence van de zangeres zag er gemaakt uit en de nummers leken snel bij elkaar geraapt om toch maar een setje van een kwartier vol te krijgen. De Nieuwe filosofische kring had er beter aan gedaan een meer echte uitzending te sturen van misschien minder goede muzikanten maar die beter op elkaar ingespeeld waren.

Politika-Johnny Berlin: De favoriet voor deze avond. Deze gasten hebben al een EP uitgebracht in 2006 en het was er aan te horen, hun show zat goed en ze rijgden de nummers mooi aan elkaar. De KORG synthesizer (ik heb nu eenmaal een zwak voor synths) maakte dat het geheel voller klonk dan een aantal andere bands die deze avond passeerden. Hun cover ging, naar mijn mening lichtjes de mist in maar ze raakten weg uit de impasse en sloten nog zeer goed af. Verdien wonnen ze de publieksprijs, en ik ben ergens ook blij dat ze niet wonnen in het algemeen want zo een groep, die zelfs al onder contract staat hoort niet echt thuis in een rockrally voor kleine groepjes.

VTK-Deafinitely Mute: Bij deze groep ben ik uiteraard een beetje bevooroordeeld. Iemand die ik goed ken speelt hierbij en dat maakt het wel anders natuurlijk. Toch speelden ze een aardige set, die zeker een derde a vierde plaats verdiende. Op de paar foutjes tijdens de cover (my favourite game “again”) en een zanger die soms wat achter de feiten aanholde waren ze zeker muzikaal echt inorde, en lieten ze mij denken aan de britpop/rock die ons de laatste jaren bestormt maar dan net iets anders.

Ik vond het een hele geslaagde avond alleszins! En ook al ben ik wel wat hard voor sommige bands hier, wie ben ik om te oordelen over goed of slecht. Wie weet doe ik volgende keer zelf wel mee. Of sta ik terug in de zaal. We zullen wel zien.

~ door hoofdtelefoon op maart 14, 2008.

3 Reacties to “Het interfacultair songfestival, Mijn review”

1. […] hoofdtelefoon vind je een uitgebreid verslag van het interfacultair songfestival van de KULeuven. Stem of voeg toe aan […]

2. Sterke recensie! Ik ga vrijwel volledig akkoord. Mijn favoriet was Johnny Berlin, gevolgd door Chebull, maar de uiteindelijke overwinning van Lau was zeker niet onverdiend.

3. ik was er ook en ga wel grotendeels akkoord met je mening. Lau was kwalitatief wel hoogstaand qua zang , maar iets te platte liedjes. Johnny berlin kende ik ook al langer dan vandaag. Vorig jaar speelden ze al eens in het depot en dat maakte toen uiteraard wel meer indruk dan op IFS, waar ze maar een van de vele waren. En de helft van deafinitely Mute zit bij mij in de les, hen vond ik ook wel -lichtjes bevooroordeeld- een van de beste. De twee laatste waren dan toch wél mijn favorieten, ook al was chebull wel leuk, ik vond die iets te hijgende stem van de zanger er wat over gaan!