Algemeen rookverbod

Ik las gisteren in de standaard dat de regering overweegt om het rookverbod algemeen te maken. Wat volgens mij geen slechte zaak zou zijn. De reglementering van nu is halfslachtig en brengt iedereen in de war. Waar mag je nu roken, waar niet, mag er gerookt worden als er eten wordt geserveerd of moet de oppervlakte van het etablissement dan kleiner zijn dan 50 vierkante meter. Niemand kan er nog aan uit. Ook is het een beetje belachelijk als je in een cafe staat waarvan je denkt haaaaa hier mag niet gerookt worden maar waar ze aan de andere kant van de zaak (die dan toevallig waarschijnlijk 51 vierkante meter is) wel volop gerookt wordt zodat de rook toch tot bij jou geraakt. Overal afschaffen vind ik een goede oplossing. Mensen mogen van mij doen en laten wat ze willen maar ze mogen er anderen niet mee schaden. In mijn vriendenkring is het zelfs al helemaal de gewoonte van de enkele rokers dat ze vragen of ze een sigaret mogen opsteken als er niet rokers bij zijn. Als niet roker durf ik dan wel eens zeggen “liever niet” en niemand neemt mij dit kwalijk. Hoffelijkheid en een goede verstandhouding is het begin van elke goede relatie, zo ook van die tussen de rokers en niet rokers. Een algemeen rookverbod zou alles veel duidelijker maken en zou mijns inziens niet eens zoveel rokers wegjagen uit de cafe’s want ze moeten toch ergens gaan drinken en als elk cafe gelijk is gaan ze daar niet meer naar kijken.

Om nog even in dit moraliserend kader te blijven vind ik ook dat ze de alcohol limiet naar 0,0 promile mogen brengen VOOR IEDEREEN, en geen discriminerend quota opleggen voor jongeren! Die 2 pintjes of dat ene glas wijn op die avond gaan je feestje niet enorm veel beter maken dus waarom zou je je dan niet aan de limiet houden. Het verschil tussen 2 pintjes en geen pintjes is miniem maar iemand die 1 of 2 alcoholische dranken drinkt gaat al vlug volgens het principe van eentje is geentje er meer drinken. Daarom, Alcohollimieten naar 0,0 promile voor iedereen. Volgens mij is hier ook nog wel een maatschappelijk draagvlak voor.

https://i0.wp.com/www.dmo.amsterdam.nl/contents/pages/44410/alcoholverbod.fotoedwinvaneis.jpg

Ok, dit bord moet nu niet meteen verschijnen in ons straatbeeld natuurlijk.

~ door hoofdtelefoon op mei 21, 2008.

2 Reacties to “Algemeen rookverbod”

  1. Zeer wijze woorden… en gelijk heb je.

  2. Goed gesproken!
    Het halfslachtige komt zeker naar boven op terrasjes. Je kunt tegenwoordig nergens meer op een terras zitten zonder ergens een rookwalm in je gezicht te krijgen. Alle rokers zitten daar natuurlijk… Ik zou zelfs durven zeggen: Rookvrije terrassen NU!

Geef een reactie

 
