De ultratop

Opmerkelijk bericht over de ultratop op de radio vandaag, als maar meer alternatieve bands enproducers vinden hun weg naar de hoogste regionen van de hitparade. De top tien voor deze week ziet er namelijk zo uit :

De Top 10 van De Ultratop deze week:

  1. Yeah Yeah Yeahs – Heads will roll (A-Trak remix)
  2. Owl City – Fireflies
  3. Opposites feat. Gers & Sef – Broodje Bakpao
  4. Daan – Icon
  5. Black Eyed Peas – Meet me halfway
  6. Absynthe Minded – Envoi
  7. Ke$ha – Tik tok
  8. Lady Gaga – Bad romance
  9. Edward Maya & Vika Jigulina – Stereo love
  10. Jay-Z feat. Alicia Keys – Empire state of mind

Als we dat eens van naderbij bekijken zien we dus op zijn minst 3 nummers die vroeger enkel hoge toppen zouden scheren in Studio Brussels afrekening en met veel geluk net de top twintig zouden halen in Vlaanderens hitlijst. Maar nu dus niet meer, door het opkomende succes van de legale downloads  domineren ‘alternatieve’ nummers zoals ‘broodje bakpoa’, ‘heads will roll (A-track remix)’ en ‘Envoi’ (dat overigens een vertaling is van een gedicht van Hugo Claus) de ultratop. Dat valt alleen maar toe te juichen volgens mij en is de aanzet voor de heropleving en heruitvinding van de muziekindustrie. Die zullen nu immers ook meer en meer op de alternatieve singles moeten mikken. Deze nummers die vroeger niet eens als single uitkwamen omdat het gewoon te duur was om er een apart cd’tje voor te drukken en dus bijgevolg enkel op een album uitkwamen zijn nu een echte business geworden omdat ze als apart liedje op Itunes of andere online muziekwinkels verkocht kunnen worden. Vele van deze nummers hebben trouwens ook al een lang leven in de underground scene achter de rug, als ik mij niet vergis bestaat de huidige nummer 1, Head will roll (hespenrol op Stubru) al zo’n 6 maanden. De aandacht voor zulke nummers groeit traag in de ondergrond om dan bovensgronds te gaan. De grote muziek aanbieders zullen dus hun strategie moeten aanpassen en meer ondergrondse promotie proberen te doen om zo een bepaald nummer in de mainstream aandacht te krijgen. Hoe ze dat moeten doen weet ik niet, maar dat de muziekindustrie duidelijk nog niet dood is zoals een aantal jaren geleden beweerd werd dat weet ik wel.

~ door hoofdtelefoon op januari 30, 2010.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: