Binge drinking

Gisteren gelezen in een bibliotheek die ik bezocht in Manchester : Binge drinking is wanneer iemand meer dan het tweemaal aanbevolen maximum hoeveelheden alcoholische dranken drinkt op 1 avond. Voor vrouwen komt dit neer op 14 pintjes (25cl) voor mannen op 21 pintjes (25 cl). Niet zozeer het feit dat ze er een getal opplakken van wat bingedrinking is deed me de wenkbrauwen fronsen, ok toegegeven 21 pintjes is wel degelijk veel maar ik heb mensen dat al wel eens zien drinken. Nee, vooral het feit dat de overheid zoiets heeft uitgevonden als een aanbevolen maximum hoeveelheid vond ik zeer vreemd. Dat is zoals zeggen van drink u maar zat maar je mag best wel ‘maar’ tien pinten drinken, daar komt het trouwens effectief op neer. Ik heb hier nog al gemerkt dat ze nogal ruim omspringen met het begrip alcoholsensibilisering hier zo staat er in sommige winkels waar ze alcohol verkopen op papiertjes die aan de rekken hangen ‘Goed eten voor je begint te drinken zorgt ervoor dat je minder snel dronken wordt’ letterlijk vertaald. Nu weet ik niet wat de mensen van die campagne ermee willen bekomen maar ik vrees dat dit ook wel eens tips zou kunnen geven aan mensen die net wel zeer snel dronken willen worden. Mijn verblijf hier heeft mij toch geleerd dat we het in Belgie op het gebied van alcoholgebruik nog helemaal niet zo slecht doen als het erop aankomt om de jongeren (bij sommige ouderen zit het er zo ingebakken dat het er zeer moeilijk uit te krijgen is) er verantwoordelijk mee te laten omgaan.

Alcoholpops zijn hier trouwens nog altijd zeer populair, dat zal er ook wel iets mee te maken hebben.

~ door hoofdtelefoon op februari 1, 2010.

Geef een reactie

 
